Sigrid Baringhorst, Veronika Kneip, Annegret März, Johanna Niesyto (eds.),

Unternehmenskritische Kampagnen.

Politischer Protest im Zeichen digitaler Kommunikation,

Wiesbaden 2010. (In German)


Publication: 2010

39,95 €
ISBN: 978-3-531-17451-8


Order the book online HERE.



Sigrid Baringhorst, Veronika Kneip, Johanna Niesyto (eds.),

Political Campaigning on the Web,

Bielefeld 2009.


Publication: February 2009

29,80 €
ISBN: 978-3-8376-1047-5


Order the book online HERE.


Sigrid Baringhorst, Veronika Kneip, Annegret März, Johanna Niesyto (eds.),

Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten als Bürger in der globalen Mediengesellschaft,

Bielefeld 2007. (In German)


Publication: October 2007

27,80 €
ISBN: 978-3-89942-648-9




Order the book online HERE.


Other Publications


Baringhorst, Sigrid:

Anti-Corporate Campaigns on the Web: Changing Protest and Media Cultures, Attendance on the 54. annual conference of the "Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft", University of Bremen, 29.04.-01.05.2009.

Introduction: Political Campaigning in Changing Media Cultures - Typological and Historical Approaches,in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/Niesyto, Johanna (eds.), Political Campaigning on the Web, Bielefeld 2009, pp. 9-30.

Branded Political Communication. Euro-Asian Campaigns for Global Citizenship, in: Banarjee, Indrajit/Rao, Madanmohan (eds.), Media and Development in Asia: Asian Media Information and Communication Centre, Singapore 2008, pp. 173-190

Medien, Politik und Demokratie – Ambivalenzen der Medialisierung, Key Note Speech at the Conference "Governance. Multi-Level or Post-Democratic?", University of Innsbruck, Obergurgl, 18.-20.10.2007, podcast available HERE.

Anti-Corporate Campaigns Netzöffentlichkeit als Arena politischen Protests (with Kneip, Veronika/Niesyto, Johanna), in: Forschungsjournal Neue Soziale Bewegungen, 20. Jg., 3/2007.

Wandel und Kontinuität von Protestkulturen seit den 1960er Jahren. Eine Analyse ausgewählter Anti-Corporate Campaigns (with Kneip, Veronika/Niesyto, Johanna), in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 109-136.

Konsumenten als Netizens. Das Internet als ambivalentes Medium für ein Empowerment von Verbrauchern, in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 81-108.

Verbraucher und Unternehmen als Bürger in der globalen Mediengesellschaft. Bürgerschaft als politische Dimension des Marktes (with Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna), in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 7-28.

Political empowerment of citizen consumers chances of anti-corporate campaigning on the internet, Vortrag für das Open international research and graduate seminar 'Politics on the Internet: New Forms and Media for Political Action', Universität Tampere, 24.11. – 25.11.2006, available HERE.

Keine Reizwäsche aus Burma. Menschenrechte durch politisierten Konsum?, in: Lamla, Jörn/Neckel, Sighard (eds.), Politisierter Konsum - konsumierte Politik, Wiesbaden 2006.

New Media and the Politics of Consumer Activism. Opportunities and Challenges of Euro-Asian Anti-Corporate Campaigns, Paper presented at the Annual Conference of the European Consortium of Political Research, Workshop „New Directions in Cultural Politics“, Granada, 14. – 19.04.2005, available HERE.

Strategic Framing – Deutungsstrategien zur Mobilisierung öffentlicher Unterstützung, in: Kreyher, Volker J. (ed.), Handbuch Politisches Marketing, Baden-Baden 2004.

Soziale Integration durch politische Kampagnen? Gesellschaftssteuerung als Inszenierung, in: Lange, Stefan/Schimank, Uwe (eds.), Governance und soziale Integration, Lehreinheit der Fernuniversität Hagen, Hagen 2003, pp. 133-157 (also published by Leske + Budrich).

Medien-Demokratie – Mediokratie. Zum Wandel des Politischen in der Mediengesellschaft, in: Baringhorst, Sigrid (eds.), SOWI. Themenheft „Mediokratie“- Medien-Demokratie, 3 (2002), pp. 4-14.

Sweet Charity. Zum moralischen Ethos zeitgenössischer Sozialkampagnen, in: Röttger, Ulrike (ed.), PR-Kampagnen. Über die Inszenierung von Öffentlichkeit. 2nd edition, Opladen 2002, pp. 233-254.

„Viele Kulturen eine Zukunft“ – Städte werben für Toleranz und gegen Rassismus, in: Willems, Herbert (ed.), Die Gesellschaft der Werbung. Kontexte und Texte. Produktionen und Rezeptionen. Entwicklungen und Perspektiven, Wiesbaden 2002, pp. 283-300.

Political Rituals, in: Nash, Kate/Scott, Alan (eds.), Companion to Political Sociology, Oxford 2001, pp. 291-302.

Kampagnen gegen Rassismus: Strategien der symbolischen Inklusion von Fremden in Deutschland und Großbritannien, in: Schatz, Heribert/Holtz-Bacha, Christina/Nieland, Jörg-Uwe (eds.), Migranten und Medien. Neue Herausforderungen an die Integrationsfunktion von Presse und Rundfunk, Wiesbaden 2000, pp. 164-180.

Solidarität ohne Grenzen? Aufrufe zu Toleranz, Mitleid und Protest in massenmedialen Kampagnen, in: Bergmann, Jörg/Luckmann, Thomas (eds.), Zur kommunikativen Konstruktion von Moral, vol. 2, Wiesbaden 1999, pp. 236-259.

Politik als Kampagne – Zur medialen Erzeugung von Solidarität, Opladen 1998.



Kneip, Veronika:

Lebensmitteldiscounter, gesellschaftliche Verantwortungsübernahme und (Konsumenten-)Kritik - Das Beispiel Lidl, Attendance on the conference "Lebensmitteldiscounter - die (fast) unerforschte Seite des alltäglichen Konsums", University of Siegen, 07.-08.05.2009.

Anti-Corporate Campaigns on the Web: Changing Protest and Media Cultures, Attendance on the 54. annual conference of the "Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft", University of Bremen, 29.04.-01.05.2009.

Political Struggles within the Market Sphere - The Internet as a 'Weapon'?, in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/Niesyto, Johanna (eds.), Political Campaigning on the Web, Bielefeld 2009, pp. 173-198.

Unternehmenskritik und Discountpolitik. Konsumenten und Unternehmen in der Verantwortung?, in: Aßländer, Michael S./Senge, Konstanze (eds.), Corporate Social Responsibility im Einzelhandel, Marburg 2009.

Negotiating Political Membership. Corporations and Consumers as Citizens? Conference-Paper of Panel "Citizenship, Integration and Political Participation", 2nd European Consortium for Political Research Graduate Conference, Universitat Autonòma Barcelona 25.-27. August 2008, http://www.essex.ac.uk/ecpr/events/graduateconference/barcelona/papers/713.pdf

Social and Artistic Critique: Two Different Ways of Participatory Politics on the Net? (with Niesyto, Johanna), Politics: Web 2.0: An International Conference hosted by the New Political Communication Unit, Department of Politics and International Relations, Royal Holloway, University of London (17.04.-18.04.2008).

Kampagnenöffentlichkeit als sich vernetzende Öffentlichkeit. Öffentlichkeitsebenen von Anti-Corporate Campaigns (with Niesyto, Johanna), Tagung ‚Die Zukunft der Informationsgesellschaft. Gesellschaftliche, kulturelle und pädagogische Perspektiven’, Alpen-Adria Universität Klagenfurt (09.12.-11.12.2007).

Öffentlichkeitsarbeit von NGOs. Symbolische Politik von unten? Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.

Multinational Corporations and Anti-Corporate Campaigns – Corporate Reaction to Anti-Corporate Protest, Paper presented at the Conference 'The 'Establishment' Responds: The Institutional and Social Impact of Protest Movements During and After the Cold War', Heidelberg Center for American Studies (HCA), University of Heidelberg (22.11.-24.11.2007).

Anti-Corporate Campaigns Netzöffentlichkeit als Arena politischen Protests (with Baringhorst, Sigrid/Niesyto, Johanna), in: Forschungsjournal Neue Soziale Bewegungen, 20. Jg., 3/2007.

Interconnectivity of the 'public of publics' – The example of Anti-Corporate Campaigns (with Niesyto, Johanna), Paper presented at the Conference 'Changing politics through digital networks. The role of ICTs in the formation of new social and political actors and actions', Faculty of Political Science, University of Florenz, Italy (5.10.-06.10.2007), available HERE.

Legitimationsfaktor Bürgerschaft. Die kommunikative Vermittlung von Corporate Citizenship, in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 223-244.

Politischer Konsum und Kampagnenpolitik als nationalstaatliche Steuerungsinstrumente? Das Beispiel der Kampagne Echt gerecht. Clever kaufen (with Niesyto, Johanna), in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 155-180.

Wandel und Kontinuität von Protestkulturen seit den 1960er Jahren. Eine Analyse ausgewählter Anti-Corporate Campaigns (with Baringhorst, Sigrid/Niesyto, Johanna), in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 109-136.

Verbraucher und Unternehmen als Bürger in der globalen Mediengesellschaft. Bürgerschaft als politische Dimension des Marktes (with Baringhorst, Sigrid/März, Anne/Niesyto, Johanna), in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 7-28.

CSR und Discountpolitik das Beispiel Lidl, Paper presented at the Conference 'Corporate Social Responsibility im Einzelhandel', organized by the University of Hamburg and the University of Kassel in cooperation with the German Business Ethics Network, Berlin (01.06.- 02.06.2007).



März, Anne:

Protestnetzwerke im Internet Kollektive Identitätskonstruktion in konzernkritischen Kampagnen?, in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 137-154.

Verbraucher und Unternehmen als Bürger in der globalen Mediengesellschaft. Bürgerschaft als politische Dimension des Marktes (with Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/Niesyto, Johanna), in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 7-28.



Niesyto, Johanna:

Anti-Corporate Campaigns on the Web: Changing Protest and Media Cultures, Attendance on the 54. annual conference of the "Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft", University of Bremen, 29.04.-01.05.2009.

Social and Artistic Critique: Two Different Ways of Participatory Politics on the Net? (with Kneip, Veronika), Politics: Web 2.0: An International Conference hosted by the New Political Communication Unit, Department of Politics and International Relations, Royal Holloway, University of London (17.04.-18.04.2008).

Kampagnenöffentlichkeit als sich vernetzende Öffentlichkeit. Öffentlichkeitsebenen von Anti-Corporate Campaigns (with Kneip, Veronika), Tagung ‚Die Zukunft der Informationsgesellschaft. Gesellschaftliche, kulturelle und pädagogische Perspektiven’, Alpen-Adria Universität Klagenfurt (09.12.-11.12.2007).

Transnational Anti-Corporate Campaigns on the Net, Paper presented at the Workshop 'Webcampaigning @ public sphere(s)', University of Siegen, Germany (9.11.2007).

Interconnectivity of the 'public of publics' – The example of Anti-Corporate Campaigns (with Kneip, Veronika), Paper presented at the Conference ‘Changing politics through digital networks. The role of ICTs in the formation of new social and political actors and actions’, Faculty of Political Science, University of Florenz, Italy (5.10.-06.10.2007), available HERE.

Anti-Corporate Campaigns Netzöffentlichkeit als Arena politischen Protests (with Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika), in: Forschungsjournal Neue Soziale Bewegungen, 20. Jg., 3/2007.

Politischer Konsum und Kampagnenpolitik als nationalstaatliche Steuerungsinstrumente? Das Beispiel der Kampagne Echt gerecht. Clever kaufen (with Kneip, Veronika), in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 155-180.

Wandel und Kontinuität von Protestkulturen seit den 1960er Jahren. Eine Analyse ausgewählter Anti-Corporate Campaigns (with Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika), in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 109-136.

Verbraucher und Unternehmen als Bürger in der globalen Mediengesellschaft. Bürgerschaft als politische Dimension des Marktes (with Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne), in: Baringhorst, Sigrid/Kneip, Veronika/März, Anne/Niesyto, Johanna (eds.), Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten in der globalen Mediengesellschaft, Bielefeld 2007, pp. 7-28.

Comparative Study of Transnational Anti-Corporate Campaigns – Research Design and Preliminary Results, Paper presented at the Workshop ‘Campaign Analysis in a Globalizing World’ hosted by SFB 536 “Reflexive Modernization” and the Chair of Comparative Politics of the Geschwister-Scholl-Institute of Political Science, LMU Munich at Starnberger See (27.04.-28.04.2007), available HERE.

Networking Campaigns – Towards a New Era of Transnationalism? Paper presented at the Workshops 'European Protest Movements.' at the Martin-Luther-University Halle (22.11. - 25.11.2006) and at the University of Zurich (7.3.-10.3.2007), available HERE.